21/11/2011

Vandaag was het dan eindelijk zo ver. De bus moest zijn oude stek verlaten. Gezien tijdsgebrek had ik hem nog niet meteen nodig en hij mocht nog en tijdje (gratis) in de garage van de oude eigenaar gestald blijven. Nu had hij zijn plaats nodig en we hebben hem dus met garagenummerplaten gaan ophalen. Ik had de plaatselijke Volvo-dealer opgetrommeld voor deze job. We waren een beetje bang dat hij moeilijk zou starten gezien de lange periode dat hij niet meer gelopen had, echter niets daarvan. 1 maal het contact omgedraaid starttte hij meteen met een dikke vette rookpluim. Na een 3 tal minuten was de rook schoon. De technieker merkte meteen een 1ste mankement, de handrem zat met een groot drukverlies. De oude eigenaar schrok daar van, hij zei dat dit nog nooit zo was geweest. Een 2 probleem was het schakelen, wat heel stroef verliep. Uiteindelijk zijn ve vertrokken voor een rit van +- 60 km. Eens aan gekomen bij de dealer, waar hij een volledig nazicht krijgt, sprong de chauffeur uit de bus met zijn beide duimen in de lucht. Na enkele km’s was het stroeve schakelsysteem losgekomen en schakelt hij dus terug vlot. En bij het aanzetten van de handrem was het drukverlies ook terug weg.
Hij moest dus terug een beetje ingereden worden zodat alles weer soepel kwam te zitten.
vervolgens hebben we hem boven de put gereden. Motorblok staat volledig droog, zo droog zelfs dat er in de plaats van olie een beetje roestsporen op zijn. De corrosie valt ook reuze mee. Op het eerst zicht zit er enkel een beetje roest ter hoogte van de achterwielen en de koffer, maar het zag er beter uit dan dat ik gehoopt had.
wat mij het minst bevalt zijn enkele plekken op de beplating net onder de ramen, dit wordt werk voor een beroepsplaatslager.

Plaats een reactie